KAWAN BAIK BOLEH JADI DISASTER? OPSS

  Assalamualaikum semua, harini aku nak cerita tentang kawan. Sikit je lah, tetiba datang idea, first sekali jangan kita beritahu kelemahan atau kelebihan kita pada mereka. Kelemahan sebab org boleh guna tu untuk jatuhkan kita terutama sekali org yg paling kita takut dia akan khianati kita, kawan baik. Then, kelebihan pula sebab mnusia ni mmg ada rasa iri sedikit tapi bkn semua la sesetengah je. Jadi, kalau die tahu pon biar dia sedar sendiri kelebihan kita jgn kita cerita dkt dorang. Pasal cerita cinta, adoi ni pon satu masalah. dah memang kita suka kan nak share tentang perasaan kita dgn seseorang, bukan nak menunjuk ke apa tapi mmg perempuan mmg suka gossip n judging hahaha. Tapi, kalau jenis yg meluat pon die tak tunjuk kat depan tu la scary, patutnya jujur dan cakap direct dgn kawan tu slow talk dgn dia yg kau tk suka bila cakap psl cintan.

   Tapi serius eh, pasal kawan yg gunakan kelemahan kita utk jatuhkan kita mmg perkara yg sukar dimaafkan. Bukan apa tau seseorang yg ada kelemahan mmg dah die sakit n kena redha la sbb dah mmg takdir dia, then dia nak kurangkan beban dia dgn cerita dekat org yg dia boleh percaya tup tup org tu pulak pegi viruskan. Hati die mungkin berderai hancur bila tahu daripada org lain. Orang yg pernah rasa pasti akan faham. One more, bila kita tahu kawan kita suka dekat seseorang, hormati la perasaan mereka. Tolong jujur kalau korang pon suka dekat org yg sama. Mana tahu kalau perasaan korang tu lebih deep dr kawan korang so boleh la dia give up cari org lain slow talk dengan dia. Tapi kalau mmg dia suka dan orang tu pon suka dekat dia, awak mengalah la mungkin bukan jodoh awak. Ada org yg lebih baik untuk awak nanti. Lagi bagus sis dari korang berniat nak rampas org yg kawan korang suka tu, ada aku baca dekat novel ni pasal 2 org kawan ni rapat kemain bestfriend forever kononnya tapi masing2 suka dengan org yg sama. Si A tu mmg jenis susah nak bercinta, tk percaya cinta tapi jatuh cinta dkt org yg B tu suka. A tak pernah tanya siapa B suka dan B tk pernah tahu pasal hubungan A dgn org yg dia suka tu. Bila dah tahu, dia mmg berdendam la sampai berniat nak cederakan kawan A, sedih gila novel tu. Ending dia mmg la happy but still take time to heal bila fikir tergamak kerana seorang lelaki, persahabatan boleh terlerai sekejap. A tu maafkan juga si B tu . Dekat real life pon aku rasa ada masalah camni, thats why la kena share jangan pendam apalagi melibatkan hati dan perasaan. Kalau duit, seseorang boleh jadi monster, pasal cinta mungkin boleh jadi demon hahahaha

    Pasal kepercayaan, bila dah dapat kepercayaan dari seseorang, hargailah jangan hancurkan kepercayaan dari seseorang. I trust you lagi berharga I love you sebenarnya. Kau boleh percayakan orang tanpa suka dia, tapi boleh ke cintakan seseorang tanpa elemen kepercayaan? The truth is, memang susah kot nak percayakan orang. Someone said percayalah pada diri sendiri, sekurang-kurangnya org yg mengkhianati kita tu diri sendiri kalau nak recover pon senang tapi bila org yg kita sayang ...kita percayakan dia.... tapi dia kecewakan kita memang perasaan tu sukar nak digambarkan dgn kata-kata. Tak payah la dedah banyak sangat psl kita dekat orang, biar dia surprise sendiri. Bukan apa, masa kawan dia zeeep mana tau bila dah tk kawan kan boleh pula unzeeep. Alhamdulillah, setakat ni kawan2 aku mmg aku hargai walaupun aku tak tunjuk, bila aku share cerita dekat dorang aku rasa lega, aku tambah sayang dkt dorang. Memang aku susah percayakan orang tapi aku still nak percaya yg aku boleh percayakan dorang sebab tu aku cerita, Kita tak boleh nak agak perangai orang, namun hiduplah dgn buat baik dengan orang asalkan dia tak cari pasal dengan kita. Sebenarnya, its okay memang dalam dunia bukan semua org yg sukakan kita sebab kita pon bukan suka dekat semua orang. So, kalau tak suka, just ignore saje jangan berlakon baik. Aku lagi suka macam tu daripada org yg cakap baik kat depan, kita pon baiklah juga dgn dorang. Tapi one day kita tau yg dia berlakon je, belakang tu rancak business pasal kita. Kalau aku, memang aku akan rasa dia tak layak pon terima layanan baik dari aku walaupun masa tu aku ikhlas, lepas dah tahu mmg aku jadi ignorant ppl, baddest than ever dekat hang tak bertuah tu.

    Aku tulis ni pon untuk ingatkan diri aku juga, saling mengingatkanlah. Maaf kalau ada yg tersinggung tak tuju dekat sesape pon. Thankyou baca sampai habis yer ;D Oklah sampai sini je menaip. Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment

1 : Senyum sebelum komen :)
2 : Jgn guna bahasa kasar :)

 
originally edited by the owner